Van Zwitserland BV heeft een team van field engineers beschikbaar die vrijwel overal in Nederland en België op locatie achteruitrijcamera systemen efficiënt kunnen installeren. In samenspraak met de opdrachtgever wordt een inbouwplan (datum/locatie/tijdstip/voertuig) opgesteld waarbij zo weinig mogelijk aan het toeval wordt overgelaten. Afhankelijk van de wensen weten wij vaak al ruimschoots van te voren hoe we het aan moeten pakken.
Vanzelfsprekend kunt u ook zelf aan de slag. Natuurlijk zal een ervaren field engineer sneller en efficiënter werken dan iemand die montage normaliter uitbesteed. Dit wil echter zeker niet zeggen dat zelf installeren onmogelijk is. We zullen hier wat dieper op de materie in gaan zodat het zelf aansluiten van een achteruitrijcamera een stuk gemakkelijker is.
Afhankelijk van de machine of het voertuig wordt de camera op een plaats gemonteerd, waarbij de lens een goed overzicht heeft op hetgeen gezien wenst te worden. Normaal gesproken is het bij voertuigen belangrijk dat de camera’s zo hoog mogelijk geplaatst worden. Voordat er maar enigszins geboord gaat worden, is het belangrijk eerst te bepalen waar de camera komt. Dit kan even met een stuk dubbelzijdig tape of even iemand vragen te helpen. Meet wel even goed aan de binnenkant of de positie wel goed uitkomt om een kabel door te voeren.
Er zal dus een gat geboord moeten worden voor de doorgang van de bekabeling. In tegenstelling tot oude systemen, is het niet meer nodig achter op het voertuig voeding voor de camera te regelen (met uitzondering van draadloze systemen). De voeding komt via de kabel vanuit de monitor. Nadat dus bepaald is waar u de camera moet monteren, is het advies om het gat van buiten af gezien iets schuin (ongeveer 3 CM) boven de camera te boren. Zo wordt voorkomen dat bij regen het water naar het gat toe gaat en dus naar “binnen druipt”. Leg het kabeltje in een soort U vorm, zo zal het water én niet naar het gat gaan, én niet naar de camera. Vanzelfsprekend zijn de camera’s en het gat (na goed kitten en gebruik van de tulle) waterdicht, maar op deze manier weet u zeker dat het water beiden zo weinig mogelijk raakt. Het gat wat geboord moet worden is 17MM-18MM in diameter, dit is voor de schroefconnector. Tussen de connector en de camera zit een rubberen tule die goed tussen de schotten geplaatst moet worden. Om alles goed af te sluiten is het belangrijk goed te kitten (bijvoorbeeld Sikaflexx 221). Bij enkele camera’s zit ook nog een krimpkous voor over beide connectoren.
Door de variatie van bestelbuscamera’s kunnen we niet op het inbouwen bij ieder voertuig ingaan. Wel is het zo dat met deze derde remlicht camera’s de locatie natuurlijk al bepaald is. Ook van belang is te weten dat vaak de originele LED verlichting moet blijven zitten. De camera bestaat dus in principe (maar niet altijd) uit de behuizing en een camera.
De monitor kan op verschillende plekken geïnstalleerd worden. Is er bijvoorbeeld geen achterraam, dan is een plek op de plaats van de binnenspiegel in sommige gevallen mogelijk. Hier kunnen de meegeleverde normale steunen (brackets) voor gebruikt worden, ook zijn er alternatieve brackets beschikbaar. Verder is het een kwestie van smaak, maat van de monitor en plaats waar u de monitor kunt plaatsen. Enkele monitoren kunnen ook DD (2 DIN – dubbel din) door middel van een inbouwframe gemonteerd worden. Deze zijn op verzoek leverbaar.
De monitor wordt geleverd met een zogenaamde voedingsboom/voedingskabel (ook wel Y-kabel). Aan deze kabelboom zit de voeding (rood+ en zwart-), en twee, drie of vier camera uitgangen voor het aansluiten van de camera’s (zie bovenstaand aansluitschema). Afhankelijk van de monitor zitten er nog één of meerdere zgn. trigger draden aan. Deze hebben verschillende kleuren zoals groen en bruin. Deze draden schakelen een bepaalde camera in bij het krijgen van voeding, bijvoorbeeld de dode hoek camera. Bij de dode hoek camera zit er vaak in de monitor een vertraging van enkele seconden zodat het beeld niet steeds flikkert. U kunt ervoor kiezen de monitor voeding te geven via de geschakelde 12V zodat er voeding is als het contact aanstaat. Door middel van de trigger draden kan er dus een voeding puls gegeven worden als het voertuig bv achteruit rijdt (door de achteruitrijverlichting te gebruiken), hierdoor schiet het beeld aan op het moment dat u het voertuig in de achteruitrij versnelling zet. In onderstaand diagram wordt de Y-kabel van de VZ207w pro monitor set weergegeven. Er zijn dus 3 camera ingangen, een rode (12+) en zwarte (GND) draad voor de voeding en een bruine, blauwe en witte als trigger draad. Verder nog een zekering (fuse).
Bekabeling trekken kan soms een uitdaging zijn, maar bedenk dat er altijd kabelgoten naar achteren lopen. In veel gevallen is dat de makkelijkste weg. Bedenk ook dat u altijd 1 of 2 meter extra bekabeling mee calculeert dan dat u in eerste instantie nodig denkt te hebben. Hieronder ziet u de pin definitie van de bekabeling.
Wanneer je meer wilt weten over onze producten dan vindt u hier meer informatie over onze achteruitrijcamera’s of kijk dan bij camera’s, monitoren en complete sets naar korte informatie video’s over alle individuele camera’s en monitoren. Hier leggen wij precies uit hoe en waar u deze het beste kunt gebruiken.
Heeft u behoefte aan een persoonlijk advies, neemt u dan telefonisch (015-2125111) of via de mail (info@vanzwitserland.nl) contact met ons op.